Poučujte filozofijo v osnovnih šolah

Profesorica Angie Hobbs verjame, da lahko že ena ura filozofije na teden koristi intelektualnemu in socialnemu razvoju otrok.

»Če pustimo spraševanje o modelih, ki bi se jih naj otroci učili kasneje v življenju, bo takrat morda že prepozno«, opozarja profesorica Angie Hobbs. »Zato moramo začeti filozofijo poučevati že v osnovni šoli.«

S tem profesorica misli, da je treba otroke že od malega učiti, da obstajajo tudi drugačni načini gledanja na svet, kot je tisti, kateremu so izpostavljeni s strani družine in svojega socialnega kroga.

To je aktualno in času primerno stališče, še zlasti, če upoštevamo trenutne razprave okoli tveganja »radikalizacije«, s katerim se soočajo mladi.

Hobbsova je ena od profesoric, ki filozofijo v svetu razume kot javno dobro. Verjame, da lahko že ena ura filozofije na teden koristi intelektualnemu in socialnemu razvoju otrok.

Njen oddelek na univerzi v Sheffieldu – skupaj z organizacijami kot je The Philosophy Foundation (Filozofska fundacija) – trenutno na osnovnih šolah po Veliki Britaniji pionirsko poučuje antično grško filozofijo.

Hobbsova, ki je v razredih sedemletnikov poučevala Platona in Heraklita pravi, da se »otroci zelo dobro odzivajo na temeljna vprašanja, kot so: kaj in kako sem jaz?, kaj je čas?, ali obstaja nič?«.

Povedala mi je, da imajo po njeni izkušnji otroci zelo radi Zenonove paradokse, kot je paradoks »o mirujoči leteči puščici« ali paradoks »kretskega lažnivca«. »Povem jim, »da vedno lažem«, nato pa jih vprašam »ali zdaj lažem?«

Učenje antične grške filozofije pri mlajših otrocih posega v njihovo »naravno radovednost, v njihov domišljijski in intelektualni okvir«. Hobbsova pravi, da je naravna sposobnost otrok po predstavljanju drugih svetov in skokov skozi čas –, kar je razlog za njihovo ljubezen do knjig, kot sta »Harry Potter« in »Gospodar prstanov« – prav ta sposobnost, ki je potrebna za razumevanje Platona.

Filozofija je po njenem mnenju v Veliki Britaniji zelo podcenjena in je kritična do vladne izobraževalne politike.

»Nekateri od teh, ki so v vladi – in ne samo Michael Gove v svoji nekdanji vlogi – pravijo, da bi osnovno izobraževanje moralo v glavnem temeljiti na pridobivanju dejstev in znanja, in da lahko otroci vprašanja postavljajo kasneje. Mislim, da je to narobe.«

Zanimanje za filozofijo narašča. Samo ta mesec je Hobbsova, potem ko se je pojavila v BBCjevi oddaji »Desert Island Discs«, prejela več kot 1000 poizvedb poslušalcev.

Hobbsova prav tako verjame, da v državi z vse bolj raznolikimi razredi, lahko razprave o grški filozofiji v osnovnih šolah pomagajo graditi mostove razumevanja med otroci iz različnih okolij:

»Antična grška filozofija je naša skupna kulturna dediščina in nam vsem pripada. Za uporabo z otroci v osnovni šoli je super, ker, čeprav so bili nekateri grški filozofi religiozni, niso zagovarjali sodobnih verskih ideologij, tako da lahko imate, ne glede na pripadnost različnim verskim in ne verskim praksam, mešane razrede otrok in se lahko lotevate teh velikih vprašanj na vključujoč način.«

»Študij grške filozofije jim bo od zgodnjega otroštva pokazal, da je dobro postavljati vprašanja. Pomaga jih zaščititi pred vsemi vrstami indoktrinacije – pred verskim in političnim ekstremizmom, pred tolpami in celo pred njihovimi učitelji.«

Hobbesova trdi, da lahko študij teh filozofskih konceptov otrokom pomaga tudi pri spopadanju z izbirami in izzivi, s katerimi jih sooča življenje.

»Študij filozofije lahko otrokom pomaga razumeti, da obstaja veliko različnih načinov mišljenja, bivanja, življenja in gledanja na svet«.

Hobbsova je prepričana, da lahko ima študij filozofije celo določene terapevtske koristi. Na primer, raziskovanje teorij antičnih grških stoikov o sprejemanju izgube nadzora in sprememb, lahko pomaga otrokom pridobiti »robustnost« in občutek, da je normalno, če nisi ves čas srečen.

Hobbsovo sem vprašala, katere knjige so najboljše izhodišče za otroke, ki raziskujejo filozofijo od doma: »Priznati moram, da sem glede knjige »The Philosophy Shop« (Filozofska trgovina), pri kateri sem sama sodelovala, pristranska, vendar gre za odlično knjigo, ki je polna ugank, zgodb in aktivnosti.«

Naomi Ackerman, 12.3.2015

Vir: http://www.telegraph.co.uk/education/primaryeducation/11466547/Teach-philosophy-in-primary-schools-says-academic.html

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s